ΑΠΟ ΑΓΑΠΗ ΚΑΙ ΘΕΛΗΣΗ ΟΔΗΓΗΘΗΚΑ

Η Ελένη (Λέλα) Κλειδή απόγονος Μικρασιατικής οικογένειας, γεννήθηκε στην Αθήνα. Ο πρόωρος θάνατος της μητέρας της, την οδήγησε στην απόφαση να διακόψει τις σπουδές της, για να βοηθήσει τη γιαγιά της στο μεγάλωμα των μικρότερων αδελφών της. Όμως παρ’ όλες τις αντιξοότητες, κατάφερε να πάρει το δίπλωμα ραπτικής από την Σχολή Ραπτικής Τσοπανέλη.

Το 1971 παντρεύτηκε τον Γιάννη Κλειδή κι απέκτησε μαζί του δύο παιδιά, ένα αγόρι κι ένα κορίτσι. Η γνωριμία της με την ιδιαίτερη πατρίδα του συζύγου της, την Κρήτη, παίζει καθοριστικό ρόλο στη ζωή της. Το 1973 ιδρύει την Πολιτιστική Ένωση «Κρήσσες», με στόχο την διατήρηση της Κρητικής λαϊκής παράδοσης.

Είχα μεγάλη περιέργεια να μάθω, γιατί αυτή η γυναίκα, που δεν είχε καμμία σχέση με την Κρήτη, αφιέρωσε την ζωή της, για ν’ αναβιώσει την γυναικεία παραδοσιακή Κρητική φορεσιά, ξοδεύοντας απλόχερα τα χρήματά της κι αμέτρητες ώρες προσωπικής εργασίας και κόπου! Είχα κερδίσει μια θέση στη ζωή της, γιατί μας ένωσε η αγάπη μας για την Ελλάδα, μα και για την Κρήτη!  Έτσι, με σεβασμό κι αγάπη για το έργο της, ξεκίνησα να την ρωτάω κι  εκείνη με σεμνότητα και μάτια που μιά έλαμπαν και μιά βούρκωναν μου απαντούσε.

ΕΡΩΤΗΣΗ : Τι σε ώθησε ν’ ασχοληθείς, ειδικά με την παραδοσιακή γυναικεία φορεσιά της Κρήτης;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ο πατέραςμου γεννήθηκε στην Καλλίπολη της Μικράς Ασίας και φοίτησε στην Μεγάλη του Γένους Σχολή. Ο παππούς μου ήταν έμπορος. Ήρθανε στην Μητέρα Ελλάδα το 1922 διωγμένοι από τους Τούρκους, αφήνοντας πίσω, όλα τα υπάρχοντά τους κι ένα κομμάτι από την ψυχή τους. Θυμάμαι, όταν ήμουν παιδί, που μας έλεγε με βουρκωμένα μάτια ο πατέρας μου, για την φρικτή εμπειρία που είχε, να δει όλους τους υπόλοιπους συγγενείς του σφαγμένους από τους Τούρκους! Καθώς καταλαβαίνεις, μεγάλωσα μαθαίνοντας ν’ αγαπώ την Ελλάδα! Παντρεύτηκα έναν άνδρα, που λάτρευε την ιδιαίτερη πατρίδα του την Κρήτη κι επειδή η δικιά μου πατρίδα, ανήκει στις αλύτρωτες πατρίδες, αγάπησα την Κρήτη με όλη μου την ψυχή.

Όταν πρωτοπήγα στην Κρήτη, μου έκανε φοβερή εντύπωση, η διάλεκτος, η λεβεντιά κι φιλοξενία τους.  Ένοιωσα σαν να βρέθηκα σε μιά ζεστή γνώριμη αγκαλιά! Άρχισα να μελετώ την ιστορία, τα ήθη και τα έθιμα, την λαϊκή παράδοση της Κρήτης με λίγα λόγια!, Τα παιδιά μου από πολύ μικρά, χόρευαν Κρητικούς χορούς.

Μελετώντας, διαπίστωσα πως η παραδοσιακή γυναικεία φορεσιά της Κρήτης, είχε σχεδόν χαθεί! Επειδή η δουλειά μου, είναι η ραπτική, αποφάσισα ν΄ασχοληθώ με την αναβίωση της Παραδοσιακής Γυναικείας Κρητικής Φορειάς, στο πέρασμα των αιώνων.

Άρχισα μια μακροχρόνια έρευνα. Επισκέφθηκα μουσεία, χωριά και πόλεις της Κρήτης, βιβλιοθήκες, μίλησα με ανθρώπους ηλικιωμένους, που γνώριζαν, μαζεύοντας στοιχεία. Βλέπεις οι κατακτητές καθώς και διάφοροι περιηγητές, που πέρασαν από το νησί, πήραν πολλά από τα κομμάτια που αποτελούσαν τις βαρυκεντημένες φορεσιές!

ΕΡΩΤΗΣΗ: Συνάντησες δυσκολίες στην έρευνά σου αυτή;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Πάρα πολλές δυσκολίες! Βρήκα πολλές πόρτες κλειστές. Σύμφωνα με πληροφορίες που έχω, σ’ αρκετά μέρη της Κρήτης, όταν πέθαινε κάποιος, του φορούσαν την καλύτερή του φορεσιά κι έκαιγαν τα υπόλοιπα ρούχα του! Επειδή δε σε ορισμένα μέρη στην Ανατολική Κρήτη, πίστευαν ότι θα παραποιηθεί η φορεσιά κρατούσαν το στόμα τους κλειστό. Η επιμονή μου όμως κι η λαχτάρα, που είχα να πραγματοποιήσω το όραμά μου, με βοήθησαν να βρω τρόπο να τους πλησιάσω, να μ’ εμπιστευθούν κι έτσι να συγκεντρώσω τα στοιχεία που ήθελα.

ΕΡΩΤΗΣΗ : Ζήτησες ποτέ από το κράτος ή έστω από κάποιους δημόσιους φορείς στην Κρήτη να σε βοηθήσουν σ’ αυτή σου την προσπάθεια;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ : Όχι! Ήταν δική μου πρωτοβουλία και μόνον! Ο μοναδικός χρηματοδότης σ΄αυτή μου την προσπάθεια, ήταν και είναι ο άνδρας μου!

ΕΡΩΤΗΣΗ: Γιατί ίδρυσες την Πολιτιστική Ένωση «ΚΡΗΣΣΕΣ;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ : Μεγαλώνοντας τα παιδιά μου, αναβίωσαν τους παραδοσιακούς χορούς της Κρήτης δημιουργώντας ένα χορευτικό συγκρότημα από δώδεκα αγόρια και κορίτσια. Οι χορευτές κι οι χορεύτριες φορούσαν τις φορεσιές, που αναβίωσα. Έτσι δημιουργήσαμε μαζί με άλλους Κρητικούς που μένουν στην Αθήνα κι έχουν την ίδια αγάπη για την Κρήτη τις «ΚΡΗΣΣΕΣ». Συμμετέχουμε σε διάφορες πολιτιστικές εκδηλώσεις αφιλοκερδώς και στόχος μας είναι η διάδοση κι διατήρηση της Κρητικής λαϊκής παράδοσης.

Α.Χ.

Published in: on Αύγουστος 16, 2008 at 5:30 πμ  Σχολιάστε  

The URI to TrackBack this entry is: https://krisseskrites.wordpress.com/2008/08/16/%ce%b1%cf%80%ce%bf-%ce%b1%ce%b3%ce%b1%cf%80%ce%b7-%ce%ba%ce%b1%ce%b9-%ce%b8%ce%b5%ce%bb%ce%b7%cf%83%ce%b7-%ce%bf%ce%b4%ce%b7%ce%b3%ce%b7%ce%b8%ce%b7%ce%ba%ce%b1/trackback/

