Η εν Ελλάδι συνταγή τηs επιτυχίαs

assets_large_t_420_1923151

Με τη σειρά «εν Ελλάδι» οι αδελφοί Δομαζάκη δημιούργησαν μια παγκόσμια καινοτομία που άλλαξε την εικόνα των αλλαντικών συγκαταλέγοντάς τα στις υγιεινές τροφές. Φέτος η «Creta Farm» χτύπησε την πόρτα των ΗΠΑ, ενώ μέσα στην επόμενη πενταετία θα μιλάμε πλέον για μια ελληνική πολυεθνική.

«Οταν ξεκινήσαμε μετά τις σπουδές μας το 1988 να εργαζόμαστε στην οικογενειακή επιχείρηση, βρήκαμε μια μικρή εταιρεία με παλιές εγκαταστάσεις, 8 άτομα προσωπικό, 150 εκατ. τζίρο και πολλά χρέη. Θυμάμαι χρωστούσε 500 εκατ. δρχ. σε ληξιπρόθεσμα στην Αγροτική Τράπεζα. Ο πατέρας μας χάθηκε τέσσερα χρόνια αργότερα, το 1992, αλλά εμείς δεν το βάλαμε κάτω».

Η εξοικείωση με το εμπόριο από τα μικρά τους κιόλας χρόνια, μια και ο πατέρας και ο παππούς τους ήταν μεγαλέμποροι στο Ρέθυμνο σε αποικιακά εδώδιμα, αλλά και το ισχυρό κρητικό τους DNA ήταν εκείνα που τους βοήθησαν να τα καταφέρουν.

«Τη δεκαετία του 1960 ο πατέρας και ο θείος μας ίδρυσαν μια βιομηχανία με έτοιμο φαγητό σε κονσέρβες, τη «Μίνως», που εξήγε στη Γαλλία και στις ΗΠΑ. Αργότερα, γύρω στο 1975, ο πατέρας μας έκλεισε την επιχείρηση και ξεκίνησε μια νέα, τη «Ζωή Εμμανουήλ Δομαζάκης ΑΒΕΕ», που ασχολούνταν αποκλειστικά με την εκτροφή και εμπορία χοιρινού κρέατος». Το 1988 ο Μάνος, πτυχιούχος μηχανολόγος μηχανικός από το Μετσόβιο και ο Κώστας με πτυχίο οικονομικών από το Hall στο Γιορκσάιρ αναλαμβάνουν την επιχείρηση.

Ποια ήταν η πρώτη σας κίνηση;

Ενισχύσαμε την παραγωγή του χοιρινού κρέατος και ξεκινήσαμε να λειτουργούμε μια μικρή αλλαντοποιία. Μέχρι το 1995 εκσυγχρονίσαμε τη μονάδα και γίναμε μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες παραγωγής χοιρινού. Δημιουργήσαμε ένα χοιρινό εξαιρετικής ποιότητας πιστοποιημένο με ISO χωρίς αντιβιοτικά στην πάχυνση και ζωικές πρωτεϊνες. Το 1993 αποφασίσαμε να αναπτύξουμε και την αλλαντοποιία αλλά βρήκαμε τις πόρτες των σούπερ μάρκετ κλειστές. Ο «Νίκας» ήταν το μεγάλο όνομα, ενώ εμείς μία από τις 200 επιχειρήσεις του χώρου. Ο,τι κερδίζαμε από την εμπορία του κρέατος, το επενδύαμε στα αλλαντικά.

Και πώς αντιμετωπίσατε τις κλειστές πόρτες;

Με την καινοτομία. Τα αλλαντικά είναι η μείξη κρέατος και λίπους. Το πιο light αλλαντικό της εποχής έφτανε μέχρι 15-18% λιπαρά. Εμείς, τότε, δημιουργήσαμε μια πρωτοποριακή διεθνώς σειρά από 0-3% λιπαρά.

Η σειρά «εν Ελλάδι» όμως δεν είναι εκείνη που σας καθιέρωσε;

Η «εν Ελλάδι» ήταν η δεύτερη καινοτομία, μας ήρθε ένα χρόνο αργότερα, το 2000, και μας εκτόξευσε.

Σε ένα άπαχο χοιρινό προσθέσαμε ελαιόλαδο και όχι ζωικό λίπος, έτσι δημιουργήσαμε ένα υγιεινό αλλαντικό. Αυτή η ιδέα μας έγινε παγκόσμια «πατέντα». Οι καταναλωτές το λάτρεψαν. Το 2002 είχαμε το 1% της αγοράς, ενώ τώρα το 25%.

Τι πιστεύετε για τη σημερινή οικονομική κρίση και πόσο αυτή θα επηρεάσει την εταιρεία σας;

Είναι βαθιά η κρίση για όλο τον κόσμο, άλλα όσον αφορά εμάς πιστεύω πως το τρόφιμο είναι το τελευταίο που θα πληγεί. Θεωρώ όμως ότι είναι και λίγο εξυγιαντική, γιατί πουλούσαν αέρα και δημιούργησαν υπεραξίες, τρανό παράδειγμα η τιμή του πετρελαίου. Θα υπάρχουν και θετικά, γιατί θα πέσουν οι τιμές σε πολλά καταναλωτικά αγαθά.

Ποιοι θα βγουν κερδισμένοι;

Οσοι έχουν ρευστό να αγοράσουν είναι η πιο κατάλληλη περίοδος για επενδύσεις.

Το 2000 η «Creta Farm» εισήχθηκε στο Χρηματιστήριο. Από τότε μέχρι σήμερα αύξησε την παραγωγή της, αγοράζοντας μια μονάδα εκτροφής την «Τetofarm» στο Αλσος Κυνουρίας, τη «Φάρμα Θεσσαλίας» στα Τρίκαλα (μια ειδική μονάδα SPF), όπου τα ζώα δεν μεταδίδουν μικρόβια μεταξύ τους, ενώ η αρχική μονάδα του Ρεθύμνου επεκτάθηκε με επενδύσεις άνω των 70 εκατ., και πλέον ξεπερνά τα 75.000 στρέμματα.

«Το 2004 δημιουργήσαμε το δεύτερο εργοστάσιό μας, έκτασης 10.000 τ.μ., στην Εθνική Οδό Αθηνών-Λαμίας. Συνολικά η «Creta Farm» απασχολεί σήμερα 1.000 άτομα».

Πώς κατανέμεται η παραγωγή σας, συνεχίζετε την εμπορία κρέατος;

Στα αλλαντικά πηγαίνει το 70 με 75% της παραγωγής και το υπόλοιπο στο εμπόριο.

Η Αμερική είναι η πρώτη χώρα που εξάγετε;

Δεν κάνουμε ακριβώς εξαγωγές, δημιουργούμε συνεργασίες. Αναζητάμε σε κάθε χώρα έναν επιτυχημένο επιχειρηματία του κλάδου μας και συνεργαζόμαστε μαζί του σε ποσοστό κέρδους 50-50. Τον Μάιο του 2007 ξεκινήσαμε να συνεργαζόμαστε με τη μεγαλύτερη παραγωγό εταιρεία χοιρινού της Ανατ. Ακτής, τη «Ηatfield», μια επιχείρησή 200 ετών με έδρα τη Φιλαδέλφεια. Μαζί τους δημιουργήσαμε μια νέα εταιρεία που θα δραστηριοποιείται στις ΗΠΑ, την «Creta Farms».

Τους δώσαμε την άδεια και τη γνώση να παράγουν εκεί τα προϊόντα «εν Ελλάδι», ενώ εμείς στέλνουμε από την Κρήτη το ελαιόλαδο και τα μπαχαρικά. Εδώ να προσθέσω ότι δεν ήταν εύκολο να τους προσεγγίσουμε. Μάλιστα, ήρθε ο ίδιος ο πρόεδρος της εταιρείας, Dag Clemens, μαζί με τους δύο αντιπροέδρους και επισκέφτηκαν όλες τις μονάδες. Ενθουσιάστηκαν με τα προϊόντα μας γιατί πιστεύουν πως είναι εκείνα που θα τους βοηθήσουν να κάνουν τη διαφορά στην αμερικανική αγορά. Βέβαια, λάτρεψαν και την Κρήτη, έτσι ξαναήρθαν όλοι οικογενειακώς το καλοκαίρι για διακοπές στο νησί.

Ποιες άλλες δυσκολίες συναντήσατε στις ΗΠΑ;

Στην Αμερική πριν κυκλοφορήσει ένα νέο προϊόν, χρειάζονται μια σειρά από εγκρίσεις, τις οποίες και πήραμε. Περισσότερο όμως μας ενδιέφερε η πιστοποίηση από την Αμερικάνικη Καρδιολογική Εταιρεία ότι το προϊόν μας είναι κατάλληλο για υγιεινή διατροφή. Η πρόκληση ήταν πως για να την πάρουμε, έπρεπε σε όλα τα προϊόντα με ελαιόλαδο να κατεβάσουμε τα συνολικά λιπαρά ανά φέτα στο 1%. Το καταφέραμε σε χρόνο ρεκόρ. Ετσι τον Ιανουάριο λάβαμε την πιστοποίηση από την Αμερικάνικη Καρδιολογική Εταιρεία και ως συνέπεια μας αναγνώρισε και η Ελληνική Καρδιολογική Εταιρεία.

Τι κέρδη περιμένετε από τις ΗΠΑ;

Θα σας πω μόνο πως απευθυνόμαστε σε μια αγορά που κυμαίνεται στα 95 δισ. δολάρια, όταν η αντίστοιχη ελληνική δεν ξεπερνά τα 500.

Ποιο το επόμενο βήμα σας;

Με το ίδιο μοντέλο θα ακολουθήσουν ο Καναδάς, το Μεξικό, η Δυτ. Ευρώπη και η Ασία. Οραμά μας είναι μέσα στην επόμενη πενταετία να γίνουμε πολυεθνική.

Οι Δομαζάκηδες περνούν τον χρόνο τους μεταξύ Κρήτης και Αθήνας όπου βρίσκονται τα δύο εργοστάσιά τους, αλλά και στα αεροπλάνα, όπως μου εκμυστηρεύονται χαμογελώντας, αφού τα τελευταία χρόνια τα επαγγελματικά ταξίδια τους στο εξωτερικό έχουν πολλαπλασιαστεί. Αγαπούν τα σπορ, δηλώνουν φανατικοί Παναθηναϊκοί, τους αρέσει να αναζητούν νέες γεύσεις, όσο για διακοπές, το ιδανικό μέρος είναι η Νότια Κρήτη.

Πόσο σημαντική είναι η έρευνα;

Μαζί με την καλή ποιότητα αποτελούν το Α και το Ω. Εχουμε ένα πολύ δυνατό ερευνητικό τμήμα στην Κρήτη από χημικούς, διατροφολόγους, κτηνιάτρους κ.ά., οι οποίοι αποτελούν την κρυφή δύναμη της εταιρείας μας. Είναι εκείνοι που παγκοσμίως άλλαξαν την εικόνα μιας ολόκληρης κατηγορίας τροφίμων.

Σε τι βαθμό οι Ελληνες συμπεριλαμβάνουν τα αλλαντικά στη διατροφή τους;

Για τους Ελληνες δεν αποτελεί βασικό είδος όπως για τους Αμερικανούς και τους Δυτικοευρωπαίους, όμως τα τελευταία χρόνια με τα light και πιο υγιεινά προϊόντα που κυκλοφορούν έχουν αυξήσει την κατανάλωση».

Εσεις τρώτε αλλαντικά;

Αδυναμία μου είναι το Gourmet γαλοπούλα και ζαμπόν.

Από πέρυσι ξεκινήσατε μια νέα δραστηριότητα τα εστιατόρια «Dakos», ποιος είναι ο στόχος σας;

Το «Dakos» είναι το μεράκι μας, αλλά και μια πολλά υποσχόμενη μπίζνα. Σκοπός μας είναι να δημιουργήσουμε μια αλυσίδα με ελληνικό-κρητικό φαγητό σε μια μοντέρνα και πιο προχωρημένη έκδοση και το σημαντικό σε αρκετά προσιτές τιμές, αφού δεν θα ξεπερνά τα 25-30 ευρώ το άτομο.

Ο σεφ μας, Χριστόφορος Πέσκιας, ετοίμασε ένα εκπληκτικό μενού βασισμένο στην κρητική κουζίνα και το ελαιόλαδο αλλά προσαρμοσμένο στη σύγχρονη εποχή. Φουά γκρα και απάκι, τα πιτάκια με γραβιέρα και απάκι, ψάρι με ελαιόλαδο και μέλι… Και πάλι εδώ το πρώτιστο είναι η υψηλής ποιότητας πρώτες ύλες. Αυτή τη στιγμή λειτουργούν δύο «Dakos», στο Κολωνάκι και στη Γλυφάδα.

Το μυστικό της επιτυχίας σας;

Κώστας Δομαζάκης: «Η σκληρή δουλειά και ότι είμαστε αγαπημένα αδέλφια, μια καλή ομάδα…

Ο Μάνος ασχολείται με το ερευνητικό και τεχνικό κομμάτι και εγώ με τα οικονομικά και το μάρκετινγκ. Ο ένας συμπληρώνει τον άλλον, και θεωρώ ότι δεν θα τα είχαμε καταφέρει αν δεν ήμασταν μαζί.

Ολα ξεκίνησαν από ένα μαγαζί 70 τ.μ.

Το 1993 ήμασταν σε δίλημμα αν θα κλείναμε την αλλαντοποιία ή θα την αναπτύσσαμε, και ευτυχώς αποφασίσαμε το δεύτερο. Επεκτείναμε τις εγκαταστάσεις και η αρχή έγινε με ένα μικρό κατάστημα 70 τ.μ. που μου παραχώρησε ένας φίλος στο Ηράκλειο. Είχε μόνο ένα ψυγειάκι και εκεί πωλούσαμε τα αλλαντικά μας, που ακόμη ονομάζονταν «Ζωή» στην τοπική αγορά.

Το 1994 αλλάξαμε επωνυμία σε «Creta Farm», γιατί πιστεύουμε πως αποτελεί πλεονέκτημα η κρητική προέλευση των προϊόντων μας, επιπλέον θέλαμε ένα όνομα που να μπορεί να σταθεί διεθνώς. Το 1995 ήρθαμε στην Αθήνα με το πρώτο υποκατάστημα-κέντρο διανομής στου Ρέντη και το 1997 μπήκαμε στην αγορά της Βόρειας Ελλάδας.

ΜΑΓΔΑ ΛΙΒΕΡΗ

Πηγή

Advertisements
Published in: on Δεκέμβριος 21, 2008 at 7:20 πμ  Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Η εν Ελλάδι συνταγή τηs επιτυχίαs  
Αρέσει σε %d bloggers: